Home > Hulp bij darmklachten > Survival tips voor feestdagen

10 Survival tips voor de feestdagen

Veel mensen hebben gedurende het hele jaar door spijsverteringsklachten; volgens een recente studie heeft zelfs 68% regelmatig deze klachten! [1]. In de decembermaand nemen die spijsverteringsklachten alleen maar toe; uitgebreid en laat tafelen en het vele zoete lekkers tussendoor verergeren de boel. Het lichaam protesteert met zure oprispingen, buikkrampen, misselijkheid, obstipatie of diarree. Daarbij kost de overbelaste spijsvertering en de afvoer van toxinen veel energie. Het gevolg is dat mensen al moe zijn voordat het nieuwe jaar begonnen is. Daarom hier een aantal tips waarmee de spijsvertering tijdens de feestdagen zoveel mogelijk wordt ontzien.


10 tips voor de spijsvertering tijdens de feestdagen.

  1. Heb je direct na de maaltijd een opgeblazen gevoel, vermijd het combineren van koolhydraatrijke en eiwitrijke voedingsmiddelen. Laat brood, aardappelen, rijst of pasta staan en eet liever eiwitrijke voedingsmiddelen als vlees (wild), vis of eieren.  Door deze maaltijdsplitsing krijgen de darmen het eenvoudiger en wordt gasvorming tegengegaan.
  2. Zwaar en vol gevoel na de maaltijd met daarbij buikkrampen of misselijkheid? Drink na het eten eventueel gember of muntthee. Dit helpt de vertering te bevorderen.Zorg tijdens de feestdagen voor voldoende lichaamsbeweging en ontspanning, zodat het lichaam ook daadwerkelijk kan verteren.
  3. Als er laat gedineerd wordt (na 19.00 uur) helpt het om een half uur voor aanvang een schijfje citroen boven een glas water uit te persen en op te drinken. Of sprenkel wat citroensap over het eten.
  4. Eet 2 tot 3 maaltijden per dag en beperk de frequentie van tussendoortjes. Hanteer zoveel mogelijk normale etenstijden, zodat het lichaam na het diner rust krijgt om te verteren.
  5. Kauw lang en zorgvuldig, minimaal 20 tot 28 keer.
  6. Door veel water en kruidenthee zoals brandnetel, gember of paardebloemthee te drinken, wordt de voedselverwerking en ontgifting bespoedigd.
  7. Een glas alcohol wordt bij de maaltijd makkelijker verteerd als er een extra glas water bij wordt gedronken. Drink alcohol liever als aperitief dan ‘s avonds laat. Kies voor rode biologische wijn en maximaal twee glazen.
  8. Eet om de enzymen aanmaak aan te wakkeren als voorgerecht wat salade. Voeg aan de salade wat azijn toe.
  9. Drink elke ochtend of een half uur voor het eten een glaasje water met een eetlepel appelazijn.
  10. Tot slot: Toch last van het zuur? Neem een paar happen havermout. Dat absorbeert het zuur... je kunt weer rustig slapen.

Hou je klachten?

Negeer dit niet maar ga er serieus mee aan het werk! Je spijsvertering bepaald welke gezonde stoffen je lichaam kan opnemen, nu en in de toekomst! Kijk op https://voedingabc.nl/bodycheck/ of bel me: 06 5589 4478

Vind je dit nog een te grote stap, maar wil je wel alvast wat tips om mee te starten? Klik dan hier voor het maandelijkse Voedings-abc-tje en volg me op facebook

  1. Referentie
    Van den Houte K, Carbone F, Pannemans J, et al. Prevalence and impact of self-reported irritable bowel symptoms in the general population. United European Gastroenterol J. 2019. 

Meer weten over hoe ik jou kan helpen met je eetpatroon?
Neem direct contact op
© 2020 Ortho VoedingABC